Komentář autora: O důležitosti psychologie při investování jsem psal již mnohokrát. Nejde jenom o to zvládnout vlastní emoce. Velkou výhodu má i ten, který rozumí tomu, jak funguje psychika ostatních účastníků trhu a to jak amatérů, tak profesionálů (často se to neliší). Zásadní výhoda je pochopení psychiky burzovního davu. Podle mého názoru je zvládnutí psychologie 50% úspěchu na burze.

Postupy na burze mají s tvrdými hospodářskými údaji mnohdy méně společného než s psychologií. Není divu, že se psychologové osvědčují jako akcionáři.

Akcionáři se, jak se domnívají experti, chovají jako lumíci. Lumíci jsou drobní hlodavci, kteří vykazují ve zvířecí říši poměrně neobvyklé vzorce chování. Lumíci jsou jedním z mála obratlovců, kteří se rozmnožují tak rychle, že jejich populační výkyvy jsou spíše chaotické, než aby sledovaly lineární růst nebo pravidelně oscilovaly. Není známo, proč populace lumíků prožívá takovéto výkyvy přibližně každé čtyři roky, předtím než spadne téměř k vyhynutí.

Známý je i mýtus masových sebevražd u lumíků, který byl zpopularizován mnoha dokumenty. Zatímco mnoho lidí se domnívá, že lumíci se při migraci dopouštějí masových sebevražd, není to pravda. Kvůli jejich asociaci s tímto zvláštním chováním je sebevražda lumíků často užívaná jako metafora v souvislosti s lidmi, kteří přijímají nekriticky všeobecný názor s možnými nebezpečnými nebo fatálními následky. A právě nekritické přijímání názoru jiných může být důvodem fatálního neúspěchu na burze. Tito lidé kupují akcie, které jsou momentálně poptávány a ženou tím kurzy do neskutečných výšek, ale také nížin. Akcionáři se orientují v nákupních zvyklostech ostatních mnohem méně, než se předpokládalo. K těmto závěrům došli ekonomové z univerzity v Heidelbergu, Bonnu a z Bank of England. Prováděli výzkum pomocí finanční hry mezi 6500 účastníky, kteří měli možnost obchodovat s různými cennými papíry.

Jak ukázal výzkum, v případě mnoha účastníků nebyl ani náznak toho, že by podléhali vlivu okolí a nechali se ovlivnit jinými hráči. Mnohé pokusné osoby se rozhodly nekoupit akcie právě v případě, když předtím již byla koupena mnoha jinými akcionáři. Především psychologové nedůvěřovali nadhodnoceným cenným papírům. Se svojí strategií byli úspěšnější než matematici, fyzikové, ale i ekonomové. Psychologové odhadovali vývoj kurzu podle psychologických efektů a doceňovali vliv emocí a ovlivnitelnost ostatních účastníků, zatímco například fyzikové považovali ostatní hráče za čistě racionálně uvažující - a právě proto byli podstatně méně úspěšní. Z výzkumu vyplývá mimo jiné to, že ekonomům se psychologické vzdělání vyplácí. Pochopení lidské psychiky a motivací, které lidi vedou k určitému jednání, jsou důležité pro úspěšné fungování nejen v roli akcionáře, ale i manažera.

Zdroj: Wikipedie, FinExpert.cz, Úvod do světa akcií

Související: Psychologie na AKCIE KOMODITY

Přidat.eu záložku

Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články